Onderwijsvraagstuk zoekt bedrijvenpartner

Nieuws Onderwijs

NOLAI is het nationale onderwijslab voor educatieve AI in het Nederlandse basis-, voortgezet- en speciaal onderwijs. NOLAI werkt aan verantwoorde toepassing van AI, in en met de praktijk. Ze werken altijd vanuit een vraag van het onderwijs die de basis vormt van een co-creatieproject. Hierin werken onderwijs, wetenschap en bedrijfsleven samen om een probleem aan te pakken, door een prototype te ontwerpen, ontwikkelen en valideren. Ben jij de bedrijvenpartner in een van hun nieuwe projecten? 

De onderwerpen waarvoor ze nu op zoek zijn naar een bedrijvenpartner zijn: 

  • Feedback bij schrijfvaardigheid voor beginnende leerlingen
  • Maatwerk voor meerbegaafde leerlingen
  • Ondersteunende materialen voor de woordenschatles

Vraagstuk 1: Feedback geven op schrijfvaardigheid

Stichting Ambion en Hogeschool van Amsterdam buigen zich samen over het geven van effectieve feedback op het schrijven van beginnende leerlingen. Dit is voor leraren vaak een grote uitdaging. Er ligt nu een plan voor een prototype PenMentor.

Deze slimme technologie detecteert patronen in de schrijfvaardigheid van leerlingen en maakt zo inzicht in trends door de hele klas mogelijk. Leraren kunnen op basis van de analyses eenvoudiger groepen leerlingen vormen die dezelfde instructies nodig hebben – zo is er ondersteuning op maat mogelijk.

Vraagstuk 2: Meerbegaafde leerlingen

Beatrix College en Wetenschappelijk Expertisecentrum RATiO onderzoeken hoe het mogelijk is om met slimme technologie meer aan te sluiten bij de onderwijsbehoeftes van meerbegaafde leerlingen. Het is voor leraren van wege tijdsdruk ingewikkeld om voldoende differentiatie aan te bieden voor deze leerlingen. Hierdoor voelen leerlingen zich té vrijgelaten en missen ondersteuning.

De oplossing met slimme technologie moet zich gaan focussen op het verrijken van het curriculum van deze leerlingen, op basis van het leerlingprofiel en leerdoelen. Leerlingen moeten overzicht krijgen van hun leerlijn en planning en zich versterkt voelen in hun eigen autonomie, zonder compleet losgelaten te worden. De leraar moet door de toepassing ondersteuning krijgen op het gebied van maatwerk aanbieden binnen het standaardcurriculum.

Vraagstuk 3: Ondersteunende materialen voor de woordenschatles

Koninklijke Auris Groep en Universiteit Twente werken samen aan het genereren van gepersonaliseerde materialen ter ondersteuning van woordenschatlessen. Hier zijn leerkrachten, zeker in het speciaal onderwijs, vaak veel tijd aan kwijt. Een basisprototype is al ontwikkeld en daarnaast ligt er een wensenlijst voor doorontwikkeling op basis van praktijkervaring klaar.

De oplossing, Fabula, genereert op basis van gekozen thema’s en doelwoorden, verhalen op het gewenste taalniveau passend bij de belevingswereld van de leerling, plus betekenisvolle praatplaten en afbeeldingen. Zo ontstaat persoonlijk leermateriaal dat motivatie en leesplezier versterkt. Deze tool ondersteunt leraren en logopedisten bij efficiënt maatwerk.

Heb je interesse in een van de onderstaande vraagstukken?

Laat dan via je contactgegevens achter via dit formulier. Let op: je kunt je gegevens achterlaten tot 21 september.

Hoe werkt de pilot?

We kiezen een aantal bedrijven uit voor een vervolggesprek, op basis van de volgende beoordelingscriteria:

  • Ervaring in samenwerken met funderend onderwijs;
  • Ervaring in samenwerken met wetenschap;
  • Relevante inhoudelijke expertise;
  • Motivatie om in het project te werken.

Het is daarom belangrijk om deze criteria zo duidelijk mogelijk toe te lichten in het formulier. Alle bedrijven die interesse tonen ontvangen in week 39 bericht of zij worden uitgenodigd voor een vervolggesprek.

Heb je vragen over de pilot, de vraagstukken of de beoordelingscriteria? Neem dan contact met NOLAI op!