Mbo-studenten ontwerpen zelfvarende speedboot en schaakmachine met AI

Cases Onderwijs

Voor de technische mbo’ers van het Graafschap College liggen de banen in de techniek voor het oprapen. De reden is dat ze al tijdens hun opleiding heuse vraagstukken en uitdagingen van bedrijven bij de kop pakken én daarvoor een oplossing ontwikkelen. Veelal met inzet van artificial intelligence (AI).

Software die telt hoeveel spijkers een machine produceert, wanneer de machine stilstaat of waaróm die niet draait, bijvoorbeeld omdat er wordt geswitcht tussen formaten of doordat er een storing is. Belangrijke managementinformatie die het betreffende bedrijf tot voor kort niet had. Dankzij een AI-toepassing die studenten van het Graafschap College ontwierpen, is die info nu real time beschikbaar.

Andere vindingen waaraan de studenten werken, zijn bijvoorbeeld een zelfvarende onbemande speedboot en een schaakmachine die met twee robotarmen de schaakstukken kan verplaatsen.
‘Door met dergelijke uitdagingen bezig te zijn, zijn studenten klaar voor het bedrijfsleven’, zegt Gijs Smeman van Centrum voor Innovatief Vakmanschap Oost-Nederland (CIVON), een dochterorganisatie van het Graafschap College, die zich richt op innovatiebevordering voor de maakindustrie in het oosten van Nederland. ‘AI is niet meer weg te denken; het zit in zó veel techniek. Daar kunnen studenten niet vroeg genoeg mee beginnen.’

‘Sámen met bedrijven’, vult Martin Stor van het Graafschap College aan. Hij is de verbinder tussen onderwijs en ondernemers en ziet dag in dag uit de synergie tussen beide groepen. ‘Ze leren met en van elkaar.’

‘En dat is de enige manier om ‘bij te blijven’’, vult Smeman aan. ‘Als je nu een lesboek moet maken over ontwikkelingen van vandaag, is dat boek over een halfjaar af, maar is die inhoud al lang achterhaalt. Samen leren en samen implementeren is dé manier.’
 

Bestaande AI-toepassingen inzetten
Van de 32 praktijkopdrachten die studenten van het Graafschap College het afgelopen halfjaar uitvoerden voor bedrijven, was in 11 projecten AI de sleutel tot de oplossing. Smeman: ‘Dat betekent overigens niet dat de studenten de AI per se zelf bedacht hebben. Vaker gebruiken ze AI die al ontwikkeld is. Bijvoorbeeld voor een bedrijf dat met vision technologie de kwaliteitscontrole van hun producten mogelijk uitvoeren. Vision technologie bestaat al, maar onze studenten hebben het nu toegepast in dat bedrijfsproces.’ Stor vult aan: ‘Ook ontwikkelen studenten dashboards om de gegevens uit te lezen.’

Fieldlab met testopstellingen
In sommige gevallen werken studenten langere tijd op locatie bij een bedrijf. Bijvoorbeeld bij Varex Imaging in Doetinchem, waar studenten, docenten en lectoren van het Graafschap College en Hogeschool Arnhem Nijmegen én bedrijven uit de maakindustrie samen een field lab runnen. Het gelegenheidsteam heeft een grote werkplek tot zijn beschikking, computers en testopstellingen om proeven te doen. Het doel: digital twinning verder ontwikkelen. Oftewel: het mogelijk maken van een digitale kopie van bijvoorbeeld een machine die in ontwikkeling is. ‘Dan kun je met behulp van augmented reality door een ontwerp heen lopen en letterlijk beleven wat tot dan toe bedacht is. Een simulatie dus. Daardoor zie je al verbeterpunten vóórdat het ontwerp in gebruik is’, legt Stor uit. ‘Ook kun je bijvoorbeeld een bestaand productieproces kopiëren naar een andere plek.’


Automatische plantenbakken en virtual reality
Wie ook wil profiteren van de kennis en mogelijkheden rondom AI, is welkom bij CIVON Smart Business Centre, in een voormalige fabriekshal in Ulft. CIVON heeft de deuren wijd openstaan voor ondernemers, studenten en schoolklassen. ‘De ene dag ontvangen we een groep 7/8 om hen enthousiast te maken voor de techniek en de andere dag komen hier studenten van een van de ‘groene’ opleidingen van Zone.college. Die studenten hebben hier bijvoorbeeld een slimme plantenbak ontwikkeld, met een sensor die een seintje geeft wanneer de bodem te droog wordt, waarna de bak automatisch wordt bijgevuld’, vertelt Smeman. ‘Voor Zone.college - met docenten die alles weten van groen, maar voor wie techniek een ver-van-hun-bedshow is - is een bezoek aan ons een ideale oplossing. Zo kunnen hun studenten zich ook in de technische oplossingen voor hun branche verdiepen. En studenten van de opleiding Veiligheid en Vakmanschap (VeVa) krijgen hier bijvoorbeeld les met virtual reality.’

Techniek naar voorbeeld van de natuur
Enthousiast als de heren zijn over de ontwikkelingen in de techniek, mijmeren ze al over wat ná AI de volgende stap wordt. ‘Biomimicry’, zegt Smeman beslist. ‘Dat is de kunst om technieken te ontwikkelen naar voorbeeld van de natuur.’
Stor: ‘De natuur krijgt meer en meer een stem in de maatschappij. En als we in de natuur willen kunnen blijven leven, moeten we ons naar de natuurlijke wetten verhouden. Dankzij techniek kan dat ook steeds makkelijker.’

Smeman geeft een voorbeeld, van studenten: ‘Die hebben onlangs met behulp van AI een manier bedacht om uit het afval van de 3D-printer herbruikbare plastics te herkennen. Zoals het blad dat van de bomen valt de bodem nieuwe voeding geeft, zo kunnen we ook grondstoffen uit de techniek hergebruiken.’
 

Ook interessant voor jou
Hackaton AI in het onderwijs
12 juni 2024
Designlab, Universiteit Twente
Verder lezen
AI in mijn bedrijf… MKB Datalab-Oost laat je zien wat er allemaal mogelijk is.
24 januari 2024
Verder lezen
Jordi en Thijmen willen Nederland veroveren met salesbot apeelingAI
14 december 2023
Verder lezen
vacancy: professor of applied sciences (‘lector’ in Dutch) in the field of Simulation & Virtualisation
11 december 2023
Verder lezen
Voorlopig politiek akkoord EU-eisen ontwikkeling kunstmatige intelligentie
10 december 2023
Verder lezen
Slimmer onderwijs met AI voor docenten en onderwijsprofessionals
10 oktober 2023
Verder lezen
AiNed geeft stevige impuls aan mkb voor ontwikkeling en toepassing van AI
14 augustus 2023
Verder lezen
VIDEO De toekomst van artificiële intelligentie in het onderwijs
3 november 2021
Verder lezen
AI-hub Oost-Nederland is partner van